Листопад- тройно шоколадова мус торта и нещо за мен.....





Интересно и забавно ми се видя предложението да научим повече за хората, с които споделяме интереса си към кулинарното изкуство.Четейки историите на другите момичета-.Леви , Еликсир ,Сабина,Цвети, Суха мащерка, Марианка, Маги ,Мони, Павлина Петкова, Мария  ,Траяна ,, Горски мъх, , Катерина, Жани откривах много  общи неща.
Габи отправи към мен това предизвикателство и едва сега отговарямТъй като предизвикателството е свързано с това, да напиша нещо за себе си с всяка буква от името на блога си, ще ви кажа накратко как се спрях на това име.
Мислих за различни варианти-например любимите ми вкусове, или аромати, или нещо свързано с настроението,което носи хубавата храна. Но  каквото и да измислях и да ми звучеше добре, се окакзваше много стесняващо спектъра на храните и в този смисъл заблуждаващо или трудно запомнящо се. Щях да публикувам не само сладкиши, така че любимите ми шоколад, ванилия, портокал, лимон, ягоди, къпини, лавандула, рози, смокини, анасон, канела, розмарин, босилек и т.н....нямаше да са точни, всички са ми много любими аромати...Може би мога да избера топ 10 по сезони...Еее, би казал някой- какво толкова с тези аромати. За  мен всеки аромат отваря една различна вселена от представи и е в състояние да те пренесе в свят на мечти, да те успокои, да те енергизира или да те накара да се чувстваш празнично...
Всичко, което приготвям много се харесва и непрекъснато чувам-ммм вкусничко! И така, с децата ми  решихме да се казва "Вкусно с Бети".



Винаги имам желание да приготвя нещо вкусно и винаги влагам душата си в него. Въобще готвенето за мен е език на любовта. А любовта, в глобален мащаб е бъдещето на света. Ако сърцето на всеки  човек е преизпълнено с любов, енергията, която е във вселената ще бъде само позитивна и ще ни се случват само добри неща. Вярвам в това.


Къща с градинка-това е мечтата ми. С френски прозорци, които ще гледат към пълната с цветя градина. Мечтая да имам куче, и сега мога да имам, но не искам да го затварям в апартамента и да  го извеждам по график . Освен  кулинарстването, цветята, са другата ми страст-с огромна наслада прекарвам в градинска работа часове. Терасата ми в момента е цялата в зеленина и това е мястото,където излизам, когато стана от сън и когато се върна от работа. Невероятно зареждащо ми действа.

Успявам да върша по няколко неща наведнъж, но кой ли не го прави.

Сънувам цветни сънища-градини, планината, морето, сънувам торти. Имам две слънца вкъщи-Виктор-моят син и Невяна-дъщеря ми.

Не обичам студа, буквално съм като парализирана, когато ми е студено.


Обичам освен до готвя, да шофирам, и да пътувам! Пътуването и самата мисъл за пътуване ми действат зареждащо! А ако целта е планината-това е истински празник за мен. В планината всичко е различно-звуците, въздуха, ароматите, цветовете,водата....Пътуването  води до непознати места и открива нови светове, а ти откриваш себе си. Обичам да чета книги-много често,това е пътуването, което мога да направя...


Смях, обичам да се смея, обичам да чувам хората да се смеят!


Билките са нещо, без което не мога. Познавам много  от малка, научавам нови, чета за тях и не мога да си представя деня без поне една чаша билков чай.

Емоциите, които ме изпълват са, нещотото, което ми дава енергия. моцията,която ти дава музиката или една усмивка е невероятен заряд. Емоциите са моят свят,въпреки,че изглеждам изключително спокойна.


Тишината е нещо, което ми дава спокойствие и уют.Тишината ни дава възможност да вникнем в нещата и понякога е по-красноречива от много думи.


Интересите ми са най-различни, и във всичко се стремя да намеря доброто и красивото. Исках да разкажа още много неща, но свършиха буквите ...:-))

И  накрая, ако сте имали търпението да стигнете до тук-благодаря на всички за подкрепата и добрите думи, за времето, което отделяте за да влезете в блога мш и да ме зарадвате с милите си думи.

Прегръдки за всеки от вас!


Черпя ви виртуално с парче от тази специална торта и тъй като предизвикателството трябва да бъде отправено към някого, а не съм сигурна кой към кого го е отправил, нека всички, които прочетат това се чувстват предизвикани и разкажат нещо за себе си.



Разбрахте вече,че готвенето за мен е страст и когато правя за някого нещо,влагам сърцето  си в него.Такава торта, човек не прави всеки ден -и не само заради продуктите, времето-също е важно ,тъй като не се занимаваш само с тортата, междувременно готвиш закуски и обяди....и... когато я направиш и поднесеш се чувстваш много щастлив, че си доставил радост на някого. Тази торта бе направена по повод краткото връщане на сина ми. Той вече е студент-винаги съм го искала и съм го очаквала, и много се радвам, но никога не съм се замисляла в детайли за раздялата. Той страшно много ми липсва-и може би, защото осъзнавам,че е поел своя път.Това иска всеки родител за детето си, нали? Но това,че като се върна у дома няма да видя обувките му в коридора.....и хиляди други дребни нещица...Връщането - ще е на гости.Това се е случило и с нас, но сме тръгнали по своя път, без да се замисляме как са се чувствали родителите ни...Това е пътя на живота.



Ако направите тази торта за любим човек, ще го накарате да се чувства специален и много обичан!



Тази
торта не може да се квалифицира като лесна рецепта, но  определено си струва времето и усилията! Използвах рецептата на Марта Стюарт 
като адаптирах количествата за торта . Въпреки,че има много шоколад, тортата е много лека и вкусна, защото мусовете  от млечен и черен шоколад се изключително въздушни и ароматни. Допълнително добавих към черния шоколад ромова есенция, а към млечния -портокалов аромат.


Гарантирам ви, че не бихте могли да спрете само с едно парче. Украсата, която измислих е вдъхновена от красивите листа , които падат от дърветата. Есента е красива, понякога ни  натъжава, но ни кара да търсим уют и топлина...




 

   
Продукти за блата: 

* 1 чаша  брашно
* 1 / 3 чаша тъмно какао на прах на д-р Йоткер
¾ чаена лъжичка. сода
 
* 1 ½ чаена лъжичка. бакпулвер на д-р Йоткер
½ чаена лъжичка. сол
1 с.л нес кафе
1 чаша захар
1 яйце + 1 жълтък
¾ чаша пълномаслено мляко

¼ чаша олио
* 1 ампула
ванилия на д-р Йоткер






За мус от черен шоколад:

    
* 2 1/2 чаши сметана
    
* 6 яйчни жълтъка
    
* 6 с.л..захар на пясък
    
* 3
с.л. глюкоза
    
* 2 с.л. вода
    
* 1 с.л.нес кафе
    
* 350 гр.. тъмен шоколад (горчив) , разтопен
 
   * 1щипка сол
    
* 1 ампула ванилия на д-р Йоткер

    * 1 ампула ром на д-р Йоткер


За мус от млечен шоколад:

    
* 2 1/2 чаши сметана
    
* 7 яйчни жълтъка
    
* 6 с.л..захар на пясък
    
* 2
с.л. глюкоза
    
* 1 с.л. вода
    
* 1 ч.л. портокалова есенция  или кората на един много добре измит портокал
    
* 350 гр.. млечен шоколад , разтопен
 
   * 1 щипка сол
    
* 1 ампула ванилия на д-р Йоткер



Инструкции 

Блат
   
1. Загрейте фурната до 170 С. Застелете дъното на  форма с  хартия за печене.Намажете с масло стените на формата и  също покрийте с хартия.
   
2. В голяма купа, разбъркайте първите 7 сухи съставки .
   
3. Разбийте яйцата, млякото, олиото и ванилията . След това бавно добавете мократа смес в сухата смес, разбъркайте до еднородна гладка смес. Можете да използвате и електрически миксер, но не е задължително.
   
4. Изсипете сместа в подготвената форма и печете  около 30 минути, или до суха клечка.
   
5. Оставете тортата да изстине във формата. След това, ако е нужно, отрежете върха с назъбен нож за плоска повърхност.
   
6. Сложете тортата във форма с подвижни стени или сложете регулиращ се ринг. Поставете 2 ленти от  хартия около тортата, за да се оформи висока  яка-необходима за високите слоеве мус. Закрепете с помоща на кламер. 
Ако разполагате с ацетатни ленти използвайте тях. Тортата се отделя изключително лесно и гладко.
 
 За черен мус: 

7. Изсипете сметаната  в купата на електрически миксер. Разбийте до твърди върхове. Покрийте със свежо фолио и поставете в хладилник за поне един час.


 














                             Разбитата сметана


 8. В суха купа,  поставете  жълтъците и разбийте на пяна.
 
9. Междувременно, сложете захарта, глюкозата, водата, кафето и солта в малка тенджерка и нека заври за минута, след това отстранете.
10. Разбивайки, внимателно изсипете горещатата смес в яйчните жълтъци. Увеличете скоростта и разбивайте още 3-5 минути, докато се получи гъст пухкав крем. Ако искате поставете сместта в метална купа и разбийте на водна баня..Така, ще сте сигурни за яйцата и тяхната топлинна обработнка. Когато постигнете необходимата гъстота, извадете от водната баня и продължете със следващите стъпки.





11. След това бавно изсипете разтопения  тъмен шоколад в сместа. Разбивайте              непрекъснато. Добавете и  есенциите. Леко охладете. Разбърквайте от време на време.


 
  
12. С помощта на шпатула, леко добавете половината от охладената разбита сметана в шоколадовата смес. Разбъркайте докато се получи равномерна смес, като се стремите да запазите въздушността на крема. Добавете и останалата сметана.
 
13. Внимателно с  лъжица разпределете шоколадовия мус върху блата. Разстелете равномерно и поставете в хладилника.

Мус от млечен шоколад

 
14. Повторете стъпки 7-13 с останалите съставки за муса от млечен шоколад. Обърнете внимание, че мусът от млечен шоколад има  допълнително 1 яйчен жълтък и по-малко глюкоза и вода. Млечният шоколад съдържа по-малко какао и опитах да стабилизирам  муса с повече жълтък и по-малко вода. Препоръчвам обаче за този мус да добавите малко накиснат и стопен желатин. Накиснете предварително с вода и стопете в няколко лъжици загрята сметана. Сложете  го, когато добавяте шоколада към жълтъчната смес.
 
15. Разстелете равномерно муса от млечния шоколад върху тъмния мус. Поставете в хладилника за минимум 4 часа, или през нощта.
 
16. Преди да поднесете или решите да украсявате, внимателно като използвате нож, извадете яките от хартия. Ако разполагате с ацетатни ленти използвайте тях. Тортата се отделя изключително лесно и гладко.



За украсата 

1.За листата: използвах черен и млечен шоколад-разтопен и с помоща на четка се нанася върху задната част на истински листа. Оставят се да се охладят в хладилник, при необходимост нанесете втори път тънък слой. Отново охлаждане и след това  внимателно се отделя шоколадовия лист от зеления. Предвидете повече от необходимото, защото е възможно някои от шоколадовите листчета да се счупят.
2.За шоколадовите спирали или фитили, които са отстрани по борда на тортата, се разтопява на водна баня 3/4 от предвиденото количество шоколад. Останалия се настъргва ситно и се добавя към разтопения шоколад. Разбърква се докато се разтопи. По този начин темперираме шоколада. Разтопеният и темпериран шоколад се разстила се върху равна стъклена или мраморна повърхност, заравнява се с шпатула и се оставя на стайна температура да се стегне малко. Това става бързо, особено ако използвате мрамор. Оставяме да се стегне толкова, че да е удобно да остъргвате с нож под 45 градуса такива фитилчета.Просто пробвате и когато е подходяща температурата го  правите. Закрепвате тези фитили около борда на тортата. Останалите събирате  в кутия и съхранявате на хладно за други десерти. Може да ги приготвяте няколко дни по-рано. 
3.За гъбките-моделирани са от марципан. И леко напудрени отгоре с какао. 



Ние я хапнахме на другия ден. Блата не се нуждае от сиропиране-достатъчно е сочен.Ако "нямате "това време по една или друга причина, тортата трябва да престои поне няколко часа в хладилника.



*  Въпреки че направих абсолютно по един и същ начин двата муса, и за млечния увеличих количеството на жълтъците, препоръчвам, а и аз самата бих сложила малко желатин за стабилизиране. Както се вижда по-долу -стабилен е, но не както този с тъмен шоколад.




 Насладете се в добра компания на тази невероятно ароматна торта с прекрасен вкус.

Коментари

  1. Бети, много красива приказка.
    Завиждам ти за невероятната дарба,с която те е дарила природата и усетата ти за мярка и прецизност, за съвършенство.
    Желая ти много здраве и по-често да радваш твоето пораснало момче.
    Поздрави и спорен ден
    Нора

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря ти Норче,
    Правиш ме щастлива!
    Прегръдки!
    Хубав ден и на теб!

    ОтговорИзтриване
  3. Бети, тортата е разкошна! И както си я аранжирала с тези шишарки е наистина една есенна приказка! Силно впечатлена съм от тази торта!

    Нина

    ОтговорИзтриване
  4. Нинка,
    Много ме радваш!Майсторка като теб-трогната съм!
    Благодаря ти!

    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  5. Бети, беше ми много интересно да прочета за теб, благодаря, че позволи да надникнем в твоя свят.:-))) А тортата е повече от вълшебна, една истинска шоколадова есенна феерия.:-))) Така си изпипала всичко, а и снимките са невероятни!
    Благодаря ти за удоволствието, Бети!:-)
    Уютна вечер и прекрасно утре!

    ОтговорИзтриване
  6. Страхотно! В хладилника чака една шоколадова торта да бъде украсена утре за един любим рожденик и попадам на тази разкошна украса на твоята торта! Точно това ще направя! Сууууупееееер!!!

    ОтговорИзтриване
  7. Ето сега и аз те познавам, много ми беше интересно да прочета всеки един ред, да се насладя на тортата и да си кажа колко е интересно това, което се случва с тези разкази за нас самите.Чудесно е!
    Поздрави от мен!

    ОтговорИзтриване
  8. Бети,чудесно си се справила с предизвикателството,беше ми много интересно да науча повече за теб!
    А тортата ме кара да не откъсвам поглед от монитора-толкова е красива!Истинска есен,облечена в шоколад!Великолепно творение,браво!

    Сърдечен поздрав и хубави почивни дни!
    Роси

    ОтговорИзтриване
  9. Ооо страхотна торта . Почерпих се макар и виртуално. Благодаря за отправеното предизвикателство!

    ОтговорИзтриване
  10. Останах с отворена уста!Първата ми мисъл беше да си поръчам такава торта за рождения ден!

    ОтговорИзтриване
  11. Тортата е страхотна. :)
    Какъв е размерът на формата за печене, която си използвала?

    Диляна

    ОтговорИзтриване
  12. Роси, Dry Thyme-Благодаря ви момичета!

    Каприз,радвам се,че ти е харесала-опитай да си я направиш сама-доста подробно съм описала стъпките, а имам още снимки,как изглеждат кремчетата при приготвянето им.Ще ги постна по-късно.Кога ти е рождения ден? Ще се радвам да споделиш.А вкуса е трепач :-)

    Дилянка-23 или 25 см,трябва да премеря у дома.

    ОтговорИзтриване
  13. Леле, Бети, страхотна украса, много ми харесва! Аз понеже не съм фен на тортите с покритие (за вкуса имам предвид), твоята ми изглежда хем невероятно красива, хем съм сигурна и вкусна! Ще се пробвам да я направя за имения ден на съпруга ми, който е виден шокохолик, дано ми се получи добре, че шоколадовите листенца винаги ми се разпадат... :) .

    ОтговорИзтриване
  14. Алия,чест за мен е, че ти е допаднала тортата.Покрий листенцата с два пласта шоколад и после внимателно с остър нож ги отдели от зеленото листо.А това, което се разтроши ще ти послужи за "горска шума".Сигурна съм,че ще се справиш!Внимавай с муса от млечен шоколад-леко го подсили с желатин-аз не го направих и се вижда, че е малко "хлабав"

    ОтговорИзтриване
  15. Страхотна торта! Точно както я обичам с мноооого шоколад! Определено ще се направи в къщи още през почивните дни! Имам един въпрос. В къщи имам една глюкоза която е много твърда, трябва да я сложа за няколко минути в МВ за да мога да я използвам (става течна, но като изстине пак се втвърдява). Дали ще ми свърши работа за вашата рецепта? Благодаря предварително! Желая Ви приятен уиекенд!
    Велина

    ОтговорИзтриване
  16. Благодаря Бети, така ще направя! Мисля да се пробвам и с листенца от бял шоколад, оцветен с оранжева боя - за още по-есенен ефект, пък да видим :)) .

    ОтговорИзтриване
  17. Бети! Тортата изглежда /а и като зная какви неща правиш съм сигурна в това/ невероятна! Толкова е горска и толкова за сезона, че мен би ме било страх да разрежа!

    Поздравления и целувки от всички нас!

    ОтговорИзтриване
  18. Alia,и аз помислих за нещо такова, но ми се видяха много хубави кафевите и не сложих други. Но бного бих искала да видя товята идея.

    ОтговорИзтриване
  19. Велина,в хладилник ли държиш глюкозата?Ако се съмняваш,можеш да вземеш от Била-аз от там си купувам.След малко ще сложа снимките на кремовете-как изглеждат.По принцип, ако имаш някакви съмнения за яйцата и глюкозата, по-добре е да сложиш желатин.Но тогава си става парфе, а не мус,който се топи в устата. Аз бях сигурна в яйцата.Марта Стюарт, навсякъде, където използва яйца, които не са напълно обработени температурно пише, че не са подходящи за бременни и малки деца.Ако имаш въпроси по време на правенето и мога да помогна- с удолоствие ще го направя.

    ОтговорИзтриване
  20. Тортата е невероятна...съвършенна е...Останалата част от приказката разказвам и аз...Хубава вечер! Валя

    ОтговорИзтриване
  21. Бети,
    красиво е- всичко!
    и НАПИСАНОТО И СЪТВОРЕНОТО:-)
    Тази торта е истинска магия- очевАдно е, че готвенето при теб е свързано с много страст, иначе нямаше как да е толкова красиво!

    ОтговорИзтриване
  22. Благодаря за почерпката, разкошна е на вид. Не се съмнявам за вкуса. Прекрасен блог.
    Поздрави Марияна!

    ОтговорИзтриване
  23. Мъхче, Марианка,
    Благодаря ви за милите думи!

    ОтговорИзтриване
  24. Бети много благодаря, че сподели това съвършенство с нас! Ето така си представям есента - нежна, красива и невероятно шоколадова! Просто нямам думи - страхотна торта!
    А в споделеното открих много, много общи неща - обичам да се занимавам с цветя, искам и къща и куче, а към четенето на книги съм пристрастена :)Прегръдки мила и хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
  25. Благодаря ти Габи!Радвам се,че ти е харесала тортата и че имаме общи интереси!

    Желая ти хубав утрешен ден

    ОтговорИзтриване
  26. Тортата изглежда превизходни и нямам никакви съмнения, че и на вкус е превъзнодна!
    Много ми харесва декорацията с губките и листата!
    Браво за положения труд, определено си е струвал! :)

    ОтговорИзтриване
  27. Sneige,

    благодаря за милите думи!

    ОтговорИзтриване
  28. Бети, чудесна си!
    Надникнах с удоволствие в твоя свят
    и се радвам на това, което си споделила с нас!
    Тортите ти винаги са прекрасни, а тази е една невероятна шоколадова наслада!!!
    Да си жива и здрава и се радваш на любимите хора!
    Дани

    ОтговорИзтриване
  29. С коментара си ме правиш щастлива!Благодаря ти Дани!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  30. Невероятно красива декорация, а и тортата изглежда неустоимо вкусна! Вече знам каква торта ще правя за следващият рожден ден на мъж ами, който се пада през есента!:)
    Уютен блог със сияеща домакиня!

    ОтговорИзтриване
  31. Благодаря Светлана!

    Много ме радва, че ти е харесала декорацията,и че именно тази торта си решила да направиш. На мен ми е една от най-любимите.

    Сърдечно блатодаря за топлите думи за блога ми!
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  32. Страхотна торта! Изглежда божествено вкусна.
    Имам няколко въпроса, понеже много искам да я направя.
    1. Моята глюкоза е от Била, но когато приготвях фондан се наложи да я разтопя малко. Виждам, чее тук се се оставя да заври, така че предполагам се разтопява и няма нужда предварително да я разтапям леко.
    2. Какви са чашите? Предполагам чаени, но все пак да попитам.
    3. Мога ли да пропусна ромовата есенция и кафето като примерно него го заменя с какао понеже не харесвам аромата на кафе и ром в сладкиши?

    ОтговорИзтриване
  33. Имам още един въпрос, който забравих да включа в предишния пост. Какъв млечен шоколад използваш? Този на Своге, който се продава по магазините ще свърши ли работа или трябва някакъв друг?

    ОтговорИзтриване
  34. Благодаря ти Михаела!
    1.И аз използвам такава глюкоза и не се налага да се разтапя предварително.
    2.Чашите са така наречените чаени-_ така се водят в магазините№, в които отдавна не пия чай.Най- точно е да кажа, че са с вместимост- 200 мл.
    3.Можеш да пропуснеш есенциите,без да ги заменяш или да сложиш твои любими- ванилия, портокал, бадем-с него внимавай, не на всеки му допада леко горчивия аромат, можеш да сложиш канела.Не е необходимо много, съвсем лек нюанс.Аз често ги използвам, когато правя нещо с шоколад.Но всеки има собсвени предпочитания-просто ти давам идея.
    4.Нямам опит със Своге.По принцип, използвам шоколади, които обичам и без да ги готвя.Колкото по- качествен е толкова по-вкусен ще стане муса.И без това, човек не яде и не приготвя всеки ден такъв десерт.Черния, трябва да е с над 60% какао.Линд предлагат такива например.Много често използвам Милка- като млечен шоколад.

    Бих ти препоръчала, когато направиш муса от млечния шоколад, да си отделиш в малка чашка и да охладиш добре, но не във фризер.Ако се стегне -спокойно можеш да изсипеш върху черния мус и да оставиш да се стяга за през ноща. Ако пробата не е стегнатат добре, разтвори малко желатин-например 1 ч.л. според указанията на опаковката-внимавай да не заври- и добави с разбиване към млечния мус.
    Избягвам да слагам в шоколадовия мус желатин за да има този топяш се в устата неповторим, кадифен вкус, но в зависимост от млечния шоколад или сметаната или по някаква друга причина може да не се стегне.С помоща на желатина, най-лесно може да се корегира.

    С риск да съм била прекалено и ненужно подробна, но с голямо желание да ти помогна, ти желая успех!

    ОтговорИзтриване
  35. Ооо, благодаря много за подробния отговор. Колкото по-подробно обяснение, толкова по-добре.
    При първа възможност ще я пробвам тази неверояно изглеждаща торта.

    ОтговорИзтриване
  36. Страхотна торта !Имам огромното желание да я направя за РД на мъжа ми,но не мога да намеря глюкоза :(((

    ОтговорИзтриване
  37. Благодаря!
    Глюкоза съм купувала от Била и диетични магазини или в по-големи вериги на диетичнитет щандове също може д а се намери!

    ОтговорИзтриване
  38. Тази торта не я бях виждала, очарована съм! Толкова финес! ЛИстата, те сякаш току що са се отронили от дърветата..Точно като есенна приказка...и тия гъбки, сгушени сред шумата...Вкусът-неустоимо привлекателен!
    Това, което си споделила-то се вижда, долавя се във всяка твоя снимка, дори думи не са необходими!
    Всяко нещо, което излезе под пръстите ти е невероятно! Красиво, докосващо!

    ОтговорИзтриване
  39. Ах, Сандра!
    Какво да кажа! НЕ знам дали заслужавам тези думи!
    Трогната съм!

    ОтговорИзтриване
  40. Листопад. Шоколадов листопад. Невероятно изглежда тортата ти, Бети! Чак се затъжих за есента, а то лятото още не е пристъпило. Поздравления за твоето вкусно творчество!

    ОтговорИзтриване
  41. Ще, дойде, Марти!
    Дотогава да се отдадем на еуфорията на лятото :)
    Прегръдка!

    ОтговорИзтриване
  42. Невероятна торта!
    Винаги съм мислила, че само с фондан може да се постигне ефектна украса и въздействие, но тази торта е невероятно въздействаща, прекрасна!
    Поздравления за създадената красота!

    ОтговорИзтриване

Публикуване на коментар

Какво сте гледали в последните 7 дни